maandag 14 januari 2013

OVSG

Deze namiddag gingen we aan de slag met de leerplandoelen van het gemeenschapsonderwijs. Ik vond het wel interessant om muzische eens van een andere kant te bekijken. Ik vond dat het gemeenschapsonderwijs enkele bruikbare ideeën had voor de klaspraktijk. De voorbije jaren heb ik meermaals gehoord dat ons onderwijs op muzisch vlak tekort schiet. Ik vind dat het gemeenschapsonderwijs veel moeite doet om dit tekort op te vangen. Hun materialen zijn naar mening heel praktisch en eenvoudig om in gebruik te nemen. Het visuele aspect geeft nog een extra meerwaarde. Ikzelf heb altijd al stage gedaan op katholieke scholen en ik hop daar ook werk te vinden. Maar ik denk dat we toch veel kunnen leren van het gemeenschapsonderwijs zeker op muzisch vlak. De toppers vind je hieronder.
 
De muzische speeltuin leeft in de klas!

Evaluatiekaarten

Leeswijzers per deeldomein
 Ook hier werd weer gebruikt gemaakt van een leuke groepsindeling. Elke leerling kreeg een kaartje met daarop een auteur en een prent die daarmee te maken had. Een groepje werd gevormd op basis van de auteur. Op de achterkant waren dan bollen getekend in verschillende kleuren. Dit zorgde ineens voor een rolverdeling binnen de groepen o.a. tijdsbewaker, gespreksleider, materiaalmeester,... Twee vliegen in één klap dus.
 
 
 

1 opmerking:

  1. Kleine noot: dit komt van het gemeentelijk en stedelijk net (OVSG), niet van het gemeenschapsonderwijs (GO!)... En is inderdaad heel bruikbaar materiaal!!

    BeantwoordenVerwijderen